
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Regulation Reform and  
 

the Question of Democratising the Broadcast Media in Thailand 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

by 
Ubonrat Siriyuvasak  

Chulalongkorn University 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

for 
The International Conference on Comparative Perspective on Media and Democracy 

8-12 April 2001 
Bellagio, Italy 

 
 
 
 
 
 

 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   1

 
This paper attempts to discuss the struggle for the democratisation of the 

broadcast media in the context of the social and political reform in Thailand during 
1997-2000. A new law to set up an independent regulatory body was enacted in March 
2000.  The gist of the legislation is to restructure state ownerhsip of the broadcasting 
media and to re-allocate them into three categories of ownership. These are state, 
commericial and community licenses.  The unprecedented change in the law came about 
after Article 40 of the 1997 Constitution stipulated that radio spectrum for radio and 
television transmission and radio communications, are national resources to be used for 
public interests.   

 
Although the new Constitution has effectively brought about legal reform in the 

media law the actual process of structural and institutional transformation have yet to 
take shape.  There are indications that the state agencies owning radio and television 
stations are against the re-structuring of their ownership right.  On the other hand, large 
private media operators are eager to become the new player in the industry at all costs. 
Allying themselves with the influential state agencies they stepped in together to control 
the selection process of the National Broadcasting Commission (NBC).  This leaves the 
community sector, whose right has been guaranteed by law, in an empty position. 

 
As I argued elsewhere (1999) the liberalising process would bring about further 

privatisation of radio and television since the new commercial license is expected to 
transfer state ownership right or state property into private property.  In addition, state 
television and radio stations operated by the state agencies will be commercialised.    It 
is evident that economic deregulation is on the reform agenda following the global trend 
on media deregulation.  But the state was cautious in its proposal to liberalise political 
and cultural expressions.  Hence, what is seriously at stake is the citizens’ right to 
communicate.  Our discussion below will take up some of the key issues on the 
democratisation of the broadcast media structure in this reform moment. 
 
 
 
State and corporate control over the National Broadcasting Commission 
 
 
 At the structural level, Thai radio and television were situtated within various 
state agencies.  They were able to broadcast without any public rules or regulations.  
This was particularly true during the regime of absolute military dictators (1957-1973).  
In a sense, the state could operate the broadcast media based on its political power and 
not by the rule of law. 1  However, the absolute control of the broadcast media by the 
state did not survive the popular upheaval in the 1970s and 1990s.  The political 
regulation of the broadcast media must change when the political leadership was 
overthrown.  The following discussion provides some detail on the formulation of the 
state regulator and how the democratisation of the broadcast media has been neglected. 
 
 
                                                     

 
1  The Broadcasting Act (1955) stipulated that private operators must apply for a 

broadcast license while state agency was exempted.  But no private licensees have been granted 
since most stations operate under the name of state agencies. 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   2

 The Broadcasting Executive Board - BEB (1974-1992) 
 
 The precursor of the present National Broadcasting Commission (NBC), the 
Broadcasting Executive Board (BEB), was set up at the aftermath of the student up-
rising in 1973.  It was the first administrative body on radio and television.  The board 
was made up of representative from state agencies who owned and operated the 
broadcast media.  They laid down policy on radio and television programming and 
content.  It was clear that the government who drafted the first BEB’s regulation in 1974 
visualised the broadcast media as state instrument on keeping national security and 
controlling social moral.  Over nearly two decades the BEB is widely known for its 
censorship role especially on curtailing political criticism in the news programme.  On 
the other hand, a pre-censorship system was set up to screen television drama.  Hence, 
political expression on drama programmes was rare.  If there happenned to be any 
dialogue that might be interpreted as political or cultural criticism of the government 
and the state agencies (the military and the police in particular) the BEB sub-committee 
on drama would censor the script or the voice of a particular actor/actress blanked out in 
order to silent the expression while the programme was on air.  The BEB, therefore, was 
concentrating on political censorship rather than regulating the operation of radio and 
television to serve the right and freedom of the people. 

 
In May 1992 the resistant to state control and censorship of news and 

information erupted again.  During the political confrontation between the government 
of General Suchinda Kraprayoon and the Democratic Movement and mass 
demonstrators news blackout on the television networks and information distortion on 
the Army radio sent more people to the street (Kana Kammakarn Yadwerachon 2535).  
It was the newspapers who informed the people about the troops and the firing of 
demonstrators on Rajdamnern avenue. 2  The incident showed that in time of political 
crisis the state was in complete control of the radio and television and used it as part of 
its warfare strategy to suppress dissidents voices similar to what happenned in 1973 and 
1976.   In 1992, despite the military crackdown of demonstrators General Suchinda was 
ousted. 3 

 
The National Broadcasting Commission - NBC  (1992-2001) 
 
An interim government was set up and a general election was called in 

September 1992.  The interim Prime Minister, Anand Panyarachun, a liberal 
businessman was quick to respond to the public outcry for more freedom of the 
information and freedom of expression.  His move to set up a new radio and television 
regulator in 1992, the National Broadcasting Commission (NBC), was well received.  
Although the bureaucratic position of the new body was similar to the defunct 
Broadcasting Executive Board (BEB) the composition of the board had a new face lift.  
Two groups of representative were invited to join the NBC.  These were communication 
                                                     

 
2  The reporters of a couple of radio stations which attempted to broadcast news about the 

demonstration were threatened.  These stations finally closed down when the military started to 
shoot demonstrators on Radjadamnern avenue (Laksana Klaikaew, 1994). 

 
3 During the political crises in 1973 and 1992 there were news blackout and the Public 

Relations Department were set on fire to demonstrate the anger of the people against the 
suppression of freedom.  Each time, a new body of broadcast regulator was formed at the 
aftermath of the event.   



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   3

academics and the non-governmental organisations on social development, on women 
and children and on cosumers’ right.  But the majority of the board members were 
representatives from state agencies who owned radio and television stations and leasing 
them out to private concessionaires.  Inadvertently, the representatives from civic 
organisations, seen as “outsiders”, were placed within the bureaucratic bastion of the 
NBC.   

 
The National Broadcasting Commission under the political guidance of the 

interim government of Anand Panyarachun set out a two-prong strategy for media 
liberalisation.  The plan was to initiate some steps towards media liberalisation in 
parallel with the overall liberalisation of the economy.  Firstly, the Anad government 
took away the censorship authority from the NBC and placed it in the hand of 
individual station.  Secondly, it initiated the project to set up a new UHF television 
station by means of open bidding instead of the privileged concession practiced in the 
past.  The state agency owning the new television station is the Office Attached to the 
Office of the Prime Minister.  With these moves the government believed that the right 
and freedom of information and expression would be installed.  But to the contrary, 
radio and television stations, used to the old convention, were restricting freedom of 
expressions by way of self-censorship.  These were carried out by both state stations 
and private stations.  As for the UHF television station, ITV, the high bidding resulted 
in the take over of the station only after 4 years of operation by Shin Corporation, the 
telecom conglomerate owned by the present Prime Minister, Thaksin Shinawatra.  As a 
consequent, not much reform has been achieved during 1992 - 2000 either on structural 
reform or content reform.   
 

Over a period of three decades, the broadcast media have gone through two 
major phases of regulation reform in conjunction with the political and social up-rising 
of the people in 1973. 1979 and 1992. 4   But due to the strong resistance to change 
within the state media agencies and the military who hold the major share of radio and 
television stations the regulation introduced by the BEB and the NBC were limited in 
scale. So far, the reform carried out at the administrative level has been ineffective to 
say the least.  On the one hand, the state agencies are politically powerful.  When their 
representatives sit together in the NBC they gather more organisation strength than the 
Prime Minister or the Minister who chairs the NBC.  As a legal body, they could form 
policy that would not jeopardize their monopoly of the broadcast media.  On the other 
hand, when the ownership structure remains intact this means that these state agencies, 
not the NBC, also control the rights and freedom of expressions in general.  The private 
concessionaires must abide by the state agencies’ direct/indirect censorship and self-
censorship in order to have the privilege right to broadcast.  The independent and free 
expression on the air is a taboo most broadcast journalists take heed of.   
 
 
 
 
 
                                                     

 
4  The up-rising of students and the people in 1976 was met with brutal massacre on the 

campus of  Thammasat University and the Pramain Ground.  The broadcast media was an 
important tool of the state on mass manipulation against student demonstrators.  The rights and 
freedom of the media were severely suppressed after 1976.  Rightists and conservatives took 
complete control of the broadcast media. 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   4

The un-democratic alliance between the state and the private corporation 
 
Evidently, such a structure as that of the NBC, a regulatory body bounded by 

powerful state agencies, could hardly be expected to lead the way to reforming the 
broadcast media. The ineffectiveness of the NBC to regulate state agencies and their 
radio and television concessionaires occured frequently.  Two recent examples showed 
how the power to control the operation of television lie beyond the reach of the NBC.  
The first example is the case of UBC cable television under the Mass Communication 
Authority of Thailand (MCOT) and the second example is the case of ITV, the newly 
established UHF television, under the Office Attached to the Office of the Prime 
Minister.   

 
In 1999, UBC announced an increase in its subscription fee on the gold package.  

The Foundation for Consumers received complaints from UBC’s subscribers that the 
charge was unfair due to the fact that UBC was a monopoly on cable television service.  
The new subscription fee was forced upon consumers who have no alternative to turn 
to.  The Foundation for Consumers brought the case to the MCOT with a three points 
demand. Firstly, that the MCOT take up the petition of the Foundation for Consumers. 
Secondly, that the MCOT reconsider the new subscription fee, and lastly, that the 
MCOT arrange a meeting with representative of the Foundation for Consumers, the 
UBC television and the MCOT to discuss about the quality of its service vis a vis the 
fee (Smart Buyer Magazine, June-July, 1999).  But the MCOT rejected the petition by 
arguing that UBC television was running at a loss.  The new subscription fee was set at 
a  minimum rate to merely cover the loss of the company not for profit-making.  The 
NBC, however, did not provide any ruling on this case.  Finally, The Foundation for 
Consumers brought the case to the Complaint Bureau of the Council of State 5 and the 
Trade Competition Committee, Ministry of Commerce. The Trade Competition 
Committee ruled that UBC corporation was not a monopoly in the television industry.  
Firstly, because there were other cable concessionaires although they have not started to 
operate.  Secondly, consumers can always switch to the terrestrial stations if they find 
UBC unsatisfactory.  The Trade Competition Committee advised that UBC should 
improve the quality of programmes to supplement the increase in the subscription fee. 
 
 The second case in point is the intervention of the editorial independence by the 
management of ITV station prior to the general election on 6 January 2001.  ITV news 
editor, reporters and newscasters protested against the tampering of their reports.  They 
suspected that the authority behind the station management was the Thai Rak Thai 
Party, the major political party running for government, and Shin Corporation, the new 
and would be major shareholder of ITV.  Both Thai Rak Thai Party and Shin 
Corporation are owned by Thaksin Shinawatra who was running for the office of the 
Prime Minister.  After the general election which the Thai Rak Thai Party won a 
landslide victory 23 ITV staff were fired on February 7 (Mathichon Sudsubda, 12 
February 2001).  The Office Attached to the Office of the Prime Minister did not 
investigate into the violation of the editorial independence in the ITV newsroom nor did 
the NBC provide any ruling to protect the professional ethics of the journalists. 
 
                                                     

 
5  The Complaint Bureau took up the petition and heard witness from both the MCOT and 

the Foundation for Consumers between October 1999 - January 2000.  The case now awaits the 
verdict of the new Administrative Court. 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   5

 The so called “23 rebels” who were fired from ITV took their case to the Lawyer 
Association of Thailand for legal consultation.  Since they just organised a union and 
elected the first group of union officers two days ago they could fight their case in the 
Labour Court.  But for the infringement of their right to publish freely and without 
interference by the owner or management of the media corporation guaranteed by 
Article 41 of the new Constitution (1997) they have no court or any other authority to 
turn to.  These are young journalists who break the taboo on self-censorship and 
corporate censorship in order to report to the audience in the fullest meaning of 
journalistic professionalism. 
 
 There were public outcry over the firing of 23 ITV staff.  Civic groups, labour 
unions and the Democratic Movement called a boycott on the station as well as a review 
of the concession given to ITV whose major shareholders are the Siam Commercial 
Bank and Shin Corporation.  But the NBC left the regulatory authority lie in the hand of 
the state agency who gave out the concession to ITV.  The Office Attached to the Office 
of the Prime Minister in responding to the public outcry issued a statement saying that it 
could not revoke the concession given to the corporation since it would be violating the 
terms of the legal contract.  On the other hand, the management reiterated its position 
that it was merely an internal management matter due to the need to streamline its 
production staff. 
 
 In the case of ITV questions were raised about the legitimacy of Shin 
Corporation in holding the major share in a television station.  It is public knowledge 
that Thaksin Shinawatra who owned Shin Corporation is the founder of the Thai Rak 
Thai Party.  Although he transferred his shares to his son the question of conflict of 
interest remains.  At present, the serious question about ITV is whether the Prime 
Minister who holds the highest administrative public office should be owning the 
television station and the largest telecom corporation. It could be seen that the NBC is 
unable to resolve the problem nor could it regulate the broadcast media to the benefit of 
the public.  The incident also demonstrates how large media corporation such as ITV 
could influence state agency to open the way for corporate expression in place of 
democratic expression. 
 
 The independent broadcasting regulator - the new NBC (2001 >  ) 
 
 The above is a brief historical overview of the role of the previous regulatory 
body, the Broadcasting Executive Board (BEB) and the National Broadcasting 
Commission (NBC), whose work has been unaccountable to the public.  Furthermore, 
the bureaucratic bastion couple with the corporate power reflects the close relationship 
between the state and large corporations in controlling the broadcast media.  In due 
course, however, the present state of the NBC will be dissolved.  A new NBC which is 
an independent regulatory body will take shape in its place according to Article 40 of 
the new Constitution.  The organisation law on the NBC and the NTC enacted in March 
2000 has been enforced and new regulators must be set up to regulate both the 
broadcast media and the telecommuniction industry. 

 
But within this kind of socio-political contexts do we foresee a fair and open 

selection process ?  Can we now expect a swift change in the direction of media reform 
that would break up the whole monopolistic structure of state ownership ?  Let us take a 
close view at the screening process of the NBC selection committee to find out how the 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   6

new independent regulator is being formulated and whether it differs from the out-going 
NBC.   

 
By law, the NBC Selection Committee is made up of 17 members; 5 from the 

state agencies related to the broadcast media, national security, education, science and 
technology, 4 from the communication institution at the university level, 4 from the 
media professional organisations and 4 from the non-governmental organisations.  Each 
group must select its own representative to form the 17-member Selection Committee.  
The media corporations were quick to seize the opportunity to set up their professional 
organisations under the auspices of large media entrepreneurs. 6  These hastily set up 
media associations with the assistance of the military were able to over take all of the 4 
seats for the media professional organisations.  As for the non-governmental 
organisations (NGOs) the state patronage associations and the conservatives groups 
overwhelmed the selection of its representatives.  As a result, the seats were split among 
progressive and conservative NGOs.  Representatives from the communication 
academic come from a range of famous institutions and from a private and a provincial 
university.  The 5 state agencies nominated high official to sit on the Selection 
Committee.  It could be seen that the quota system in the Selection Committee 
resembles the arrangement of the previous NBC except for the representative from the 
media profession. 
 
 In February 2001, the NBC Selection Committee short listed 61 candidates from 
103 applicants.  From these candidates 28 were selected after they were interviewed.  In 
April the Selection Committee will select 14 candidates for the Senate’s final screening. 
The 7 finalists who are approved by the Senate will form the independent National 
Broadcasting Commission. The new regulatory body has an independent status which is 
contrary to the status of the previous NBC which must work under the direct authority 
of the government and the state agencies around it.  The NBC, according to the 
organisation law, is responsible for the allocation of frequencies and assigning the 3 
categories of licenses - state, commercial and community license.  And not least, to 
draw up the master plan to reform the broadcast media.  It is, therefore, powerful and 
politically equipped to democratise radio and television and the people’s right to 
communicate.  But so far, the selection process has been criticised by the media and the 
Working Group on Monitoring Article 40 for its secretiveness and being overly 
influenced by the military and the state agencies who owned the broadcast media.  The 
press revealed that among the top 28 short listed candidates were those from the state 
agencies holding the largest stake in the broadcast media as well as candidates who 
were closely connected to large media corporations (Prachachart Thurakit, 15-18 
March, 19-21 March, 2001).   
 

The relationship between the state agencies and the candidates for the NBC 
shows the representation of the power bloc within the state that would take over the 
organising structure of the NBC.  There is, however, a new and highly significant 
composition added to this structure which is the representative from“the major 
entertainment conglomerate”.  It would appear that at the start of the new phase of 
                                                     

 
6  There were few journalist professional organisations in the industry.  The Association 

of Radio and Television Professionals of Thailand is closely connected to the military. 
  



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   7

deregulation the un-democratic alliance are making every effort to take control of the 
NBC. 
 
 From our analysis of the formulation of the NBC it is left to be seen if the new 
independent regulatory body would function to reallocate the electromagnetic spectrum 
fairly among the state and the private sector whilst 20% of the airwaves must be 
allocated to the people’s sector.  The path to media reform depends largely on who get 
selected and how it is being restructured.  But at this particular juncture it would seem 
that reform from the legal aspect alone might not be sufficient to move the old structure 
towards a more democratic broadcast system. 
 
 
Social movement and public participation 
 
 During the intense struggle for the legal reform of the broadcast media in 1999-
2000 the civil society organised itself and participated actively throughout the entire 
process.  They begin to form what White (1995) saw as the social movement in the 
process of democratising communication.  There were groups which campaigned for 
reform at the policy and institutional level as well as those who worked on a broad basis 
to mobilize public change in attitudes.  This is to enable citizens to have greater control 
over the processes of public communication.  The participatory process would, 
hopefully, lead to political self-determination in opposing the existing institutional and 
hierarchical structure of communications in the Thai society. 
 
 To begin with, Article 40 of the new Constitution spelled out that “the 
electromagnetic spectrum is a national resource that must be shared and used for 
national and local interests”. 7  This has been the key ruling concept that would change 
the ownership structure of the state monopoly and the private patronage concession 
developed over five decades.  In early 1998, a joint committee was set up by the 
Government to draft the laws in accordance with Article 40.  From the start, the joint 
committee did not take up the agenda on media reform but discussed the guideline on 
how an independent regulatory body should be set up.  After 8 months, the proposal was 
to draft a bill for 2 independent regulators.  One regulating the broadcast media and one 
on telecommunication.  The guideline on the number of commissioner, the functions 
and responsibilities of the regulators was sent to the Council of State to be written up 
into a full draft bill.   

 
However, the draft did not follow the joint committee’s guideline.  It proposed a 

singular independent regulator embracing both the broadcast media and tele-
communication.  The Council of State took up the line of argument of the Post and 
Telegraph Department that there would be technological convergence and that the US 
                                                     

7  Article 40 read as follow; 
 
 “The radio frequencies for radio and television transmission, and in radio 
communications are national resources to be used for public interests 
  An independent state regulatory agency must be set up to supervise the assignment and 
licensing of frequencies for radio and television broadcasting and for telecommunications 
stipulated in clause one of this article 
  The objectives of clause two must take into consideration the highest public intersts at the national and local levels, in the area of 
education, culture, security and public safety and other public benefits, including free and fair competition.” 
 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   8

model of its FCC (Federal Communications Commission) and the Canadian model of 
CRTC (The Canadian Radio-Television & Telecommunications Commission) were 
both good examples of successful regulatory body that Thailand should model itself on. 
 

At this point, the non-governmental organisations who work on alternative 
media took up the media reform issue as part of a larger social movement on social and 
political reform.  The Working Group on Monitoring Article 40 was formed with 25 
organisations as its founding member.  It wedged a battle against the alteration of the 
draft bill and the legislation processes of the NBC and NTC Act (Supinya, 2000).  
Together with the academics, the Working Group on Monitoring Article 40 were 
opposed to the Government’s draft bill.  They asked that the central organising of the 
bill should follow the proposal of the joint committee (on two independent regulators) 
instead of the proposal of the Council of State (on one independent regulator).  In 
March 1999, the Cabinet confirmed the draft bill and was ready to channel it to the 
House of Parliament. The academics and the Working Group on Monitoring Article 40 
asked the Government to delay the legal process and to change the content of the draft 
bill back to the original draft.  But the Government went ahead with its plan.  
Nonetheless, it agreed to put the alternative draft under the Democrat Party platform 
and sent it in parallel with the Government’s own draft.  There were, then, two draft 
bills on the setting up of the NBC and NTC channeled to House of Parliament on 7 
April 1999. 
 
 When the House of Parliament debated on whether to set up a single regulator or 
two separate regulators the argument on the different nature of each of these sectors was 
raised.  While content is at the heart of the matter for the broadcast media technology 
and the infrastructure of the telecommunication network are crucial to the efficiency of 
its services.  In addition, there were questions on the absolute power of this new body if 
the broadcast media and the telecommunication sector were regulated under a single 
body.  Too much economic interest was at stake if everything was put together.  
Members of the Opposition Party working with the academics in the House Ad Hoc 
Committee were able to convince the committee to agree to the two regulators model. 
However, the committee proposed that the two regulators must work jointly to manage 
the spectrum.   
  

The counter argument from the academics and the NGOs on why there should 
be two independent regulatory body was clearly a social and cultural argument.  It was 
based on the guaranteed of freedom and rights of expression and communication of 
individuals and community as opposed to the proposal on one independent regulator 
model which employed economic logic as its main driving force for regulating the 
electromagnetic spectrum.  If there is one single regulator the rationale of the 
telecommunication sector in managing the spectrum would easily dominate the 
broadcast media sector.  Furthermore, the socio-cultural orientation of the broadcast 
media would completely be subsumed under the technological orientation of the 
telecommunication sector (Krungthep Thurakit, 7 April 1999).   

 
If that should happenned the discussion on media reform would be dropped from 

the legislative forum while the concentration would be geared towards the notion of 
technological abundance and economic growth (of telecommunication corporations).  
The public would be robbed of their communication rights regarding the broadcast 
media.  Hence, the question of media reform (for public interests) would be left to 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   9

experts and state agencies to decide among themselves. Public participation would 
come to a sudden close.  The important notion of  public ownership of the airwave will 
be lost in this kind of manipulation.  What is at stake, then, is the nullification of the 
ownership right of the public sector that would provide the balance between the state 
and private sector.  And here is the key to the entire democratisation of the broadcast 
media under the joint monopoly of the state and private sector. 
 

The central question in the House Ad Hoc Committee was on how to demo-
cratise the ownership right of the broadcast media. 8   There were several suggestions on 
how the public and the community could have access to the broadcast media.  The first 
one was on assigning an alternative radio station to each province.  The second one was 
on the allocation of 20% of airtime to community programmes.  The third suggestion 
from the academics was to allocate 20% of the radio and television frequencies to the 
‘people sector’. Representatives from the Army and the Post and Telegraph Department 
in the Ad Hoc Committee asked if the ‘people sector’ actually existed.  Do they have 
professional media skills to operate a station ?  And finally, are they qualified to have 
the ownership right in an equal manner with the state agencies and the private sector ? 
 
 The outcome of the debate was a reluctant confirmation of the allocation of 20% 
of the radio and television frequencies to the ‘people sector’ in addition to the provin-
cial station for development.   Article 26 of the NBC and NTC Act stipulated that  
 

“..in drawing up the master plan for radio and television 
broadcasting and in the licensing of stations the NBC must take into 
consideration the appropriate ratio between operators in the state sector, 
the private sector and the people sector.  By this, the NBC must allocate no 
less than 20% of the frequencies to the people sector.  In the case that the 
people sector is not ready, the NBC must provide sufficient support so that 
the people sector could have access to the appropriate ratio of the 
frequencies…. And that the people sector must operate for public interests 
and not for profit.” 

 
 
 Throughout the legislative process there were efforts against the restructuring of 
the monopoly of ownership right of state agencies.  The general mood of the debate was 
that deregulation was acceptable but public/community ownership of radio and 
television license was unjustified.  The proposal on allocating 20% of the broadcast 
airtime to the community along with the pilot project for “community programme” was 
used as a strategy to divert the demand on the restructuring of ownership right.  But 
state manipulation has, inevitably, failed in the House debate.  Otherwise, the legislation 
for media reform for the people would only be a euphemism.   
 
                                                     

 
8  For the telecommunication sector the plan to privatise the state telecommunication 

operators and to liberalise the entire industry has been proposed by the Ministry of Transport and 
Communications earlier. 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   10

But in order for the citizen and the community to actually gain access to radio 
and television as owner and producer of programmes civic groups in regional towns 
were networking with one another to form local committee to campaign for reform.  In 
some areas, the civic groups were able to have access to Radio Thailand local stations. 9   
They produced current affairs, talk and cutural programmes in a style accessible to the 
community (Ubolratchathani, Nakorn Rachasima and Nakorn Si Thammarat, for 
example).  For those programmes which local vernacular were spoken, the popularity of 
the programme were rated highly by the audiences. 
 
 The phone-in programmes familiar to urban Bangkok audiences after 1992 were 
being introduced to the regional audiences by these civic media producers.  They talked 
about local concerns and daily issues such as government services.  Gradually, state 
agencies must respond to these questions or face the issues on the programme.  They 
felt uncomfortable having to answer to public scrutiny.  The stations were up-tight in a 
situation whereby some dialogue and communication took place.  This kind of open line 
is starkly different from the one-way and propagandistic format employed by the state 
stations. 
 
 An independent Children and Youth News Agency was created in 1999.  It 
linked up with a network of children and youth radio in 15 provinces.  Media reform for 
this group meant direct access of radio and television production by children and youth.  
Their goal is to have their own voices expressed in the broadcast media.  Based on 
Article 13 of the Convention on the Rights of the Child (1989) 10  the Eyes of the 
Pineapple who is the organiser of the Children and Youth News Agency sought airtime 
from Radio Thailand and financial support from UNICEF.  With the endorsement of the 
Government, the Eyes of the Pineapple was allotted airtime from Radio Thailand, 918 
AM, initially on the weekend afternoon slot.  Later, this was extended to the afternoon 
slot between 3-6 and 8:30-9:00 on Monday through Friday. 
 
 The above are some examples on how the civic groups were actively preparing 
themselves to gain access to the broadcast media once forbidden to public participation.  
The demand for more public access and better quality programming along with the legal 
stipulation on media reform have put certain amount of pressure on the government and 
the state broadcast media.  Both the Public Relations Department (PRD) and the Mass 
Communication Organisation of Thailand (MCOT) devised its version of “community 
programme” to demonstrate their positive attitude towards reform.  The Public 
Relations Department launched a pilot project in 1999 on community radio programme 
in 30 provinces through Radio Thailand provincial radio stations.  Local committee 
comprised of station administrators, production staff and members of civic group was 
set up to form the programmming policy and the operation of the community airtime.  
                                                     

 
9   In 1999, the Public Relations Department allocated 1-2 hour/day to active civic groups 

in certain provinces to produce programmes according to the Dept’s pilot project on public 
participation in local radio. 

 
10   Article 13 of the Convention on the Rights of the Child said that “The child shall have 

the right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart 
information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or inprint, in 
the form of art, or through any media of the child’s choice.” 

 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   11

The MCOT, on the other hand, organised workshop for its staff on media reform and 
the meaning of public and community participation. 
 
 But the institutional structure of both of the state media networks were inflexible 
for this kind of openness and sharing of resources with the public.  They find it difficult 
to accommodate “outsiders” into the stations as programme producers.  More over, the 
production staff were conscientious of their station identity as state public relations 
media.  When the civic group criticised the state or government policies the station felt 
uneasy and stepped in to censor the programme.  In some stations, the programmes 
were terminated due to its hard-hitting commentaries on local issues.  But in Nakorn 
Rachasima its community programme which broadcast the local district meeting was 
able to halt the misconduct of some of the committee members.  These are examples of 
civic programming that gain popularity over a short period of time after launching the 
programme.  But the staff of the stations were fearful that these programmes would get 
out of their control.  It could be seen, then, that there is a large gap on the structural and 
conceptual understanding of the state media and the civic groups on what is news 
worthy or what is the concerned agenda of the community. 

 
In a broad sense, the social movement has demonstrated how it attempted to 

renovate and democratise virtually all aspects of the communication process.  As White 
(1995) argued what is central to the question of democratisation is, 

 
“the insistence that ordinary citizens should participate in the 

administration, policy-making and government of public communication, 
and that members of the social movement may participate in all phases of 
the collective communication decision-making process, that members may 
engage in ‘horizontal’ communication between individuals and groups 
without being vetted by authorities, that communication be dialogical in the 
sense that members have a right to reply and expect a direct reply.” 

 
       (White, 1995, p.93) 

 
 
But by mid-2000 the Government lifted its endorsement of the pilot project on 

“community programme” as well as on the children’s programme alloted to the Eye of 
the Pineapple group.  The experiences revealed the conflictual relationship between the 
state media and civic groups in their style of production and programming.  For the part 
of the civic groups the project was, nonetheless,  a great learning experience.  They 
imagined that it would lay the ground for the future operation of community radio 
guaranteed by the National Broadcasting Commission (NBC) and National 
Telecommunications Commission (NTC) Act of 2000.   
 
 
Communication rights and the future for a democratic broadcast 
media system 
 
 Our discussion, so far, analysed how the state perceived regulation reform of the 
broadcast media vis a vis the social movement.  The intervention by popular groups 
such as the Working Group on Monitoring Article 40, community media groups and 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   12

children media, has opened the question on regulation reform for public debate.  As 
McChesney (1998)  pointed out that “the extent to which there is non-elite participation 
into communication policymaking may be a barometer for the level of democracy in a 
society.”  The on going legal proces would seem to be a good sign towards a more 
democratic system only that the question on the purpose of reform has not been debated 
thoroughly.  We might, therefore, find a push towards the opposite direction on media 
reform and communication rights of the people.  That is deregulation purely for the 
interests of the big businesses. 
 

First and foremost, the main interests of the state as we have demonstrated were 
to set up a new independent regulator, the National Broad casting Commission (NBC), 
and to control the reform process through members of the NBC.  The resistance to the 
structural reform on the ownership of the broadcast media of the major state agencies, 
the Public Relations Deparment, the Mass Communication Organisation of Thailand 
(MCOT) and the military, has been evident.  In effect, the attempt to step in to control 
the ‘independent regulator’ could be seen as part of the move to reassure that ownership 
reform is kept intact.  Whilst on the other hand, these state agencies are planning to 
either increase the degree of commercialisation or to privatise its organisation.  
Obviously, there is a lack of political will to put serious effort into the democratisation 
of the broadcast media which we shall discuss in more detail. 
 
 The Public Relations Deparment proposed in its White Paper that its plan is to 
re-organise the functions of the department into 3 major areas, the public relations 
function, the media function and the training function.  The latter two will become state 
independent agency differed from its previous organisation status of a bureaucracy.  
This means that Radio Thailand’s national and local radio and television networks will 
be legally opened to state and private sponsorship and advertisement. 11  But the main 
source of income is to be drawn from the subsidy provided by the NBC. 
 
 As for the Mass Communication Organisation of Thailand (MCOT) it has 
already announced the plan to privatise the organisation in early 1999 (Krungthep 
Thurakit, 2 February 2000, The Nation, Apirl 10, 2000).  The aim was to open the way 
for more private partnership in its hope to compete with the leading television channels.  
Similar to the MCOT, Army Television Channel 5 was quick to launch its privatisation 
scheme since 1997.  It attempted to set up several companies for marketing and 
production while expanded its broadcast coverage in its experiment with the Global 
Network project.  In 1998, Channel 5 gave the evening slot to a private consortium, 
Telefive, to produce a range of entertainment programmes in order to compete for a 
larger share of audience.  Nonetheless, the project failed to draw enough advertising 
revenue during the economic crisis (The Nation, January 25, 2000).  Most of the 
projects carried out by Channel 5 were economicially unsound and the programmes 
were unable to compete with the private channels. 
 
                                                     

 
11  At present, Radio Thailand national network and Channel 11 national network are 

barred from advertisement.  But Local Radio Thailand and local Channel 11are opened to 
advertisement.  The re-organisation would permit a new source of private income for Radio 
Thailand and Channel 11.  It would also legalise concession of airtime to private producers 
(Interviewed with the Deputy Director of the Public Relations Department, 25 March, 2001). 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   13

Army Television Channel 5 and Channel 9 of the MCOT are small television 
stations compared with Channel 3 and Channel 7, both operated by private 
concessionaires.  The audience share of Channel 3 and 7 combined is 85% whilst 
Channel 5 and Channel 9 coupled with Channel 11 and the newly established ITV 
command a 15% share of the total audience.  For radio, private operators are also far 
ahead in terms of audience share.  Looking at the present structure, it is clear that the 
core of the system is the private commercial media not the state media.  Commercialism 
is the dominant force by far.  When the state media agencies start to launch their 
privatisation plan in full we could expect a system that is completely dominated by 
commercialism.  Thus, the trend is a regulation reform that leads to privatisation of the 
state media and commercialism of the whole broadcast system.  The non-profit and non-
commercial sector of the state is on the decline whereas the non-profit and non-
commercial sector of the people’s media has not got off the ground. 

 
The future of the communication rights of the people hinges very much on the 

legislation of a 20% share of the airwaves for non-profit and non-commercial media to 
be allocated by the new NBC.  There is, however, no guarantee for success at this 
formulative stage.  For the most part reform was initiated from above packaged within 
the Constitutional reform agenda.  Secondly, the experience of regulation reform of the 
broadcast media in the Thai society although stemmed from the discontent with mis-
information, distortion and bias reporting of controversial issues, silencing of dissident 
voices and the rise of commercialism and consumerism it differed from a number of 
societies.  Compared with the experience of Britain, for example, pirate radio took the 
airwaves in the 1960s before the government start to reform the content of the BBC.  
These pirate radio broadcasted black music, political and community programmes and 
some eccentric programmes from small roof top transmitter (Hind and Mosco, 1985).  
Theirs must play hide and seek with the radio authority since they were illegal 
broadcast.  In 1984 the new Telecommunications Act was enacted and the Home Office 
used this to charge illegal pirate broadcasters with a serious offence instead of a minor 
misdemeanour.  Apart from this kind of direct action there were lobby group for 
community radio such as Community Communications (COMCOM).  This was formed 
to raise public awareness and to lobby for the granting of experimental licenses on 
community radio so an alternative to the state broadcasting service could come into 
existence. COMCOM lobbied the Committee on the Future of Broadcasting chaired by 
Lord Annan to recommend the establishment of a Local Broadcasting Authority (LBA) 
that would encourage new types of radio stations while taking over BBC local radio 
stations.  But the Home Office, the Independent Broadcasting Authority (IBA) and the 
BBC objected to the recommendation on the lack of regulation and the availability of 
frequencies.  The experimental license on community radio, thus, failed to materialise 
(Barbrook, 1985).   

 
The US experience is also a valuable learning lesson.  McChesney (1998) 

analysed that the broadcast media reform movement in the US disintegrated after the 
passage of the Communications Act of 1934.  This was the Act that established the 
Federal Communications Commission (FCC).  In fact, the commercialisation of the 
airwaves had mobilised civic groups on education, religion, labour, women’s issues, 
journalism, and farmers’ groups, civil libertarians and intellectuals to form the reform 
movement.  This was to establish a dominant role for the non-profit and non-
commercial sector in the US broadcasting industry.  These reformers argued that if 
private interests controlled the medium and their goal was profit, no amount of 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   14

regulation or self-regulation could overcome the bias built into the system.  Despite the 
legal ban on non-profit radio community radio grew rapidly in the 1960s led by Free 
Radio Berkeley. And the National Federation of Community Broadcasters representing 
over 50 community radio stations was formed in 1975.  The FCC, however, tried to 
confiscate these pirate radio stations particularly after the new Telecommunication Act 
of 1996 was passed.  But the pirate operators defended themselves on the ground of the 
right to freedom of speech on the air guaranteed by the First Amendment.  Hence, 
micropower broadcasting became a campaign of electronic civil disobedience (Dunifer, 
1998). The court case goes on and the legal campaign for the right of micropower 
broadcasting spearheaded by the National Lawyers Guild’s Committee on Democratic 
Communications is moving from strength to strength.  This is an example of the reform 
movement from below fighting against the exclusion of its freedom to put its own voice 
on the air.  The essential problem now is for legalisation to take the form where the 
possibilities of community radio can be realised.   

 
From the above experiences of Britain and the US we could see that the problem 

lies with how to link the legal lobbying and direct action such as pirate radio and 
community radio together to form a realistic social movement that would bring about 
democratic reform.  Within the Thai society there is little direct and independent action 
on the ground. Pirate radio is unheard of except for the People’s Voice of Thailand 
operated by the Communist Party of Thailand (CPT).  The station was broadcasting 
from the south of China and was relinquished in 1980 when the CPT was gradually 
dismantled.  Although the social movement has put pressure on how the broadcast 
media system should be liberalised and distributed fairly among the state, the private 
and the people sector the resistance to reform remains prevalent.  Direct access to the 
airwaves by the people is a global problem shared by community groups, political 
dissidents, cultural eccentrics, ethnic minorities, migrant groups, women, children and 
youth of the under-privileged class.  The threat from the direct access and participatory 
media to the capitalist system and the mainstream media within such a system might 
come from the subversive characteristic of community radio that; 
 

“it can challenge the division between broadcasters and consumers 
in our society.  A community radio station seeks to adopt an organisa 
tional form which allows a wide variety of people to broadcast - i.e., it can 
attempt to transcend the capitalist labour process.” 

 
(Barbrook, 1985, p.72) 

 
 The new legislation for the direct access and self-management of the airwaves of 
the people sector is a significant legislation for the communication rights of the Thai 
people.  In order to move this legal provision forward the Working Group on The 
People’s Agenda for Independence (2000) has now taken up the question of the people’s 
media as one of its main agenda.  This was put forth to the public in December 2000 
prior to the general election in January 2001.  If lessons from comparative experiences 
are taken heed of the next logical step to democratise the broadcast media depends 
largely on the direct action of the people to start to put their own voices on the air soon.  
This could well be an integral part of the general transformation of the bourgeois 
society. 
 
 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   15

References 
 
“Channel 5 won’t renew contract with Telefive”, The Nation, January 25,  

2000, p.A6. 
 
Hind, J. and Mosco, S.  (1985)  “Part I : Who’s on the air….”,  Rebel Radio, 
 London, Pluto Press. 
 
Barbrook, R.  (1985)  “Community radio in Britain” in The Radical Science 
 Collective (ed)  Making Waves : The Politics of Communications, 
 London, Free Association Books. 
 
“’Cronies’ in NBC selection is illegal, new selection committee proposed”, 
 Prachachat Thurakit, Monday 19 - Wednesday 21 March, 2001, p.1. 
 
“Making the News”,  Outlook, Bangkok Post, Saturday March 3, 2001. 
 
McChesney, R.  (1998)  “The political economy of radio” in Sakolsky, R. and 
 Dunifer, S. (eds)  Seizing the Airwaves : A Free Radio Handbook,  
 Edinburg, A.K.Press. 
 
“MCOT readies for final privatisation”, The Nation, Monday April 10, 2000. 
 
“MCOT speed up privatisation plan this year”, Krungthep Thurakit,  

2 February, 2000. 
 
“NBC 14 shortlisted candidates in clear conflict of business interest”, 
 Prachachat Thurakit, Thursday 15 - Sunday 18 March, 2001, p.2. 
 
“Nepotism claimed in selection”, Bangkok Post, Friday March 23, 2001, p.1. 
 
“Shin deposed 23 ITV rebel”, Mathichon Sudsabda, 21:1069, 12 February  

2001, p.15. 
 
Sorakol Adulyanon  (2001)  “The storm in ITV : whose tv is this ?”, Mathichon 
 Sudsabda, 21:1069, 12 February 2001, p.14. 
 
Supinya Klangnarong (2000)  Article 40 and the Discourse of Media Reform, un- 

published MA thesis, Faculty of Journalism and Mass Communication,  
Thammasat University. 

 
The Working Group on The People’s Agenda for Independence (2000)  The People’s  

Agenda on the People’s Media, Bangkok. 
 
The Public Relations Department (2001)  “The changing role of the Public Relations 
 Department”, Executive summary of the White Paper for the re-organisa- 
 tion of the Public Relations Department. 
 
 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   16

“UBC new subscription rate : no consumer in sight”, Smart Buyer Magazine,  
6:31, June-July, 1999, pp.24-31. 
 

Ubonrat Siriyuvasak (1999)  “The media, cultural politics and the nation-state”,  
 paper presented at the 7th International Conference on Thai Studies, 4-8  

July 1999, Amsterdam. 
 
Ubonrat Siriyuvasak  “Argument against Minister Suthep’s Telecom and Broadcasting 
 draft bill”, Krungthep Thurakit, 7 April, 1999. 
 
Ukrist Pathmanand  (1998)  “The Thaksin Shinawatra Group : A  study of the 
 relationship between money and politics in Thailand”, Copenhagen 
 Journal of Asian Studies, 13. 
 
White, R.  (1995)  “Democratization of communication as a social movement  

process” in Philip Lee (ed)  The Democratization of Communication, 
Cardiff, University of Wales Press. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   17

Appendix 
The political economy and media scape of the Thai society 

 
Political economy           Media scape 

 
>1932 Absolute monarchy >1932 

  1930 
Royal press, foreign press, private press 
State radio inaugurated 
 

1932 Constitutional monarchy 
 

1932- 
1940 

Political press (pro-monarchy vs pro- 
constitutional government) 
 

1941- 
1945 

WW II and Japanese occupation 
The Free Thai underground Movement 
mobilized against Japanese occupation 
 

1941 State propaganda via the broadcast media 
 
Change of the Thai alphabets 

1949 Beginning of military influence on 
national politics (civilian faction lost to  
the military faction) 

1951 Suppression of political dissidents and 
suppression of press freedom 

  1955 First state television, Channel 4, began its 
broadcast 
 

1957 Military dictatorship 
 

16 years of military rule 

1957 Suppression of press freedom 
Press censorship & Internal Security Act 
Expansion of state broadcast media  
Privilege private concession of TV and radio 
 

1973 Popular up-rising and end of military 
dictatorship, civilian government in 
power, worker union & peasant 
organisations emerged 
 

1973 Radio Thailand burned down 
Booming press freedom 
Popular demand for state media reform 

1976 Massacre of students and military coup 
International pressure on the Thai state 
on human rights violation  
 

1976 Total suppression of press freedom 
Journalists, artists & intellectuals took up 
armed struggle with the Communist Party of 
Thailand (CPT) 
Underground radio broadcast of the Voice of 
the People of Thailand (VOPT) 
 

1980 Armed struggle with the CPT defused 
by the Thai state 
 
15 years of political transition period 
 
Elections and economic growth 
 

1980 Further commercialisation of the broadcast 
media by the Thai state 
 
Private press growing in number 
 
Television news format changed 
 

1991 Military coup installing an interim 
government with a civilian as its Prime 
Minister 
 

1991 Press uncertain of political change 

1992 Popular up-rising (2) against un-
constitutional military Prime Minister 
 
Rapid economic growth 

1992 Radio Thailand burned down (2nd time) 
Popular demand for state media reform 
 
Commercialisation of state media & an 
independent television station set up 
 

1996 Economic collapse along with other 
ASEAN countries 
 

1996 Economic collapse of the media 

1997 Constitutional reform 
(parliamentary reform, electoral 
reform) 
 

1997 State media reform in progress 
New law on the independent broadcast 
media regulator and the telecom regulator 
enacted 
 

2001 General election with Thai Rak Thai 
Party winning a landslide victory, 
telecom tycoon becomes the Prime 
Minister 

2001 Trend on telecom and broadcast industries 
convergence 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   18

 
Chronology of the broadcast media reform (1997-2001) 

 
 
February 1998   The Government (Democrat Party coalition) set up a joint 

committee to draft the bill on the broadcast media reform 
 
9 March 1999   The Cabinet passed the draft bill on establishing a national 
    communication regulatory body 
 
5 April 1999   The Non-governmental organisations and media academics 
    proposed a parallel draft bill to the Government 
 
    The essence of this alternative draft was to set up 2  

independent regulators, one for broadcasting and one for 
telecommunication, rather than a single regulator 
 
The Government rejected the alternative draft but asked the  
Democrat Party to send the draft to the House of  Parliament  
along with the Government’s draft 

 
7 April - Oct 1999  Legislative procedure on the draft bill in the House of  

Parliament 
 
Debate on one regulator vs two separate regulatory body 

 
Oct 1999 - February 2000  Legislative procedure on the National Broadcasting 
    Commission (NBC) and the National Telecommunication  
    Commission (NTC) bill in the Senate 
 
8 March 2000   The enactment of the law on the National Broadcasting 
    Commission (NBC) and the National Telecommunication  
    Commission (NTC) 
 
August 2000   The entertainment corporations launched a campaign to 
    seek control of the NBC selection committee 
 
September 2000   The military and the entertainment corporations took  

control of the NBC Selection Committee 
 
October 2000   The NBC Selection Committee, made up of 17 members, 

was set up  
 
January-February 2001  103 applications were screened and 60 applicants selected 
    for interview by the NBC Selection Committee 
 
February 2001   The bribery scandal of the Senate’s advisor on the  

selection process of the NTC broke out 
 
March 2001   14 applicants expected on the Selection Committee shortlist  
 
    Controversy arose on the question of ‘conflict of interests’  
    of these applicants 

 
May 2001   The Selection Committee will select 14 candidates for the 
    Senate final selection of 7 commissioner 
 
 

 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   19

The Number and Types of Mainstream Mass Media in Thailand 
2000 

 
 
            Number Ownership    Operation  Audience 

Television    9 
 VHF     5 state   4 commercial     Mass audiences in urban & rural areas 
       1 non-commercial  Limited - elderly, Open U students 
 UHF     1 state   commercial     Well-educated, urban audiences 
 Cable     1 private   commercial            BKK upper & well-educated audiences  

 Radio *  523 
 FM  317 state   commercial    Urban listeners 
 AM  206 state   commercial    Rural, lower income listeners 

 Newspaper **  26 
 Thai    20 private   commercial    Tabloid papers are more popular 
 English      4 private   commercial    Upper & well-educated readers 
 Chinese      2 private   commercial    Ethnic Chinese readers 

Magazine *** 103 
 weekly    23 private   commercial    Comic, sports, entertainment & women  
 bi-weekly    22 private   commercial    magazines have the largest readership 

monthly    54 private   commercial  
bi-monthly     4 private   commercial 

Cinema  520 
 Bangkok 250 private   commercial    Teenagers aged 12-19, 20-29 are the  
 Outside BKK 270 private   commercial    major movie-goers 

 
 
 
* most radio stations are operated by private operator on a commercial basis 

except for Radio Thailand central station. 

 ** these are national papers produced in Bangkok and the major readers are men 

  there are approximately 20 provincial/regional papers  

 *** among these there are 22 women magazines (the largest number of magazines), 3 children  

  magazines, 5 health magazines, 2 of which are aimed at women and family readers 

 
 
 
 
 Source :  The Advertising Book 1997-1998, pp. 187-203. 
 
 
 
 
 
 



Regulation reform and the question of democratising the broadcast media   20

 By comparison, television is the most popular and influential medium among the major media in 
Thailand.  82% of the Thai household own a television set and television has a 90% coverage area.  It is 
the medium with the second largest media reach.  Radio which is the most accessible medium has a 95% 
coverage area and the majority of the 9.6 million households has more than 1 radio receiver. 
 

Among the popular media women make up about 50% of the total audiences.  On prime-time 
television, 19.00-22.00 hrs., the daily Thai drama serial are broadcasted on most channels right after the 
main evening news bulletin.  The intended audience for these dramas are women - housewives, working 
women and students.  On radio, women listen to music and radio dramas.   

 
Children’s programmes are broadcasted in the late afternoon and early morning weekend slot.  

They make up about 6% of total programme time on television.  There are only a handful of radio 
programme for children and 3 children’s magazines available.  Most children enjoy comic books and 
Japanese cartoons.  Youth prefer music programmes on radio and television and some dramas. 
 
 
 

 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


